Du som vill anmäla dig till kurs    Klicka här  

 

  Till Kursanmälan / kursintresse  

 


Du är också välkommen att kontakta mig via Messenger eller skicka ett sms.

I samband med att jag bekräftar din kursanmälan får du ett mail med detaljerad lista med uppgifter om materiel, tider m.m. för den aktuella kursen.
Du får däri också uppgifter om hur du betalar kursavgift och ev. beställd materiel.

Du kan hämta en preliminär materiellista redan nu, för att se vad du kommer att behöva eller redan har.

  Ladda ned materiellistan här  

Vill du att jag kommer till er och håller kurs?

Har du redan en grupp 7-10 personer, som vill att jag kommer till er för att hålla kurs - kan detta vara fullt möjligt.
Hör av Dig så kan vi kanske avtala något, utöver det kursutbud som jag visar här.

 

 

Varför skall du gå på akvarellkurs och varför just hos mig?

 Jo, för att du kommer att kunna uppleva många riktigt spännande målarstunder,  i ditt umgänge med måleriets mest fascinerande teknik.

 Det finns oerhört många inriktningar/möjligheter avseende teknik inom akvarellmåleriet.

Under mer än 40 år med akvarell, har jag nyfiket bekantat mig med flertalet inriktningar/ teknikdelar.
Jag har insett och är säker på vad som kan användas som riktigt grundläggande. Vilken kombination av teknikdelar som lättast, säkrast och intressantast, skapar den mest grundläggande plattformen, den plattform som bäst erbjuder goda avstamp till individuell utveckling.

Plattformen/grunden är ingalunda ny. Den består egentligen mest av de allra äldsta klassiska inriktningarna inom måleri och inom akvarellmåleri specifikt.

 Är det svårt?
Akvarellmåleriet i stort, har ofta misskrediterats eller rent av avfärdats såsom en svår, näst intill alltför svår teknik.
Ingenting kan vara mer felaktigt enligt min mening. Axiomet: ”Allt är svårt som man inte har lärt sig”  gäller förstås även här och resulterar givetvis i den självklara slutsatsen: ” Det man kan är lätt att tillämpa”.

 Stor samling spännande möjligheter.

Jag har sett att akvarellmåleriet består av en ofantligt stor samling av spännande möjligheter. Allt från små enkla detaljer till stora komplexa färg-form harmonier. Om vi väljer några av de viktigaste och enklaste och går in för att lära oss dem, blir följden att en ny värld av möjligheter öppnar sig, och erbjuder överraskande men ändå tydliga avstamp från var och en av de vi valde.

Jag bjuder in dig till att få uppleva ”godbitarna”.

Den som är genuint nyfiken på akvarellmåleri och som väljer enl. ovan, ställer sig snabbt den något överraskande frågan: ”Varför får jag uppleva detta först nu?”.

Var och en som är tillräckligt nyfiken och envis, kan förstås ensam, med tiden nå fram till denna insikt, men eftersom jag har gjort mycket av det arbetet och har fått uppleva allt spännande på vägen, vill och kan jag dela med mig av mina erfarenheter till dig på ett sådant sätt att du mest får koncentrera dig på ”godbitarna” och kan slippa de flesta återvändsgränderna under resan.

 Färg, form och kreativitet:

Allt måleri, så även akvarellmåleri, kan generellt sägas bestå av endast färg, form och kreativitet, dessa tre begrepp, som om vi nalkas dem rätt, både ödmjukt och med nyfikenhet, visar sig innehålla det stora komplex av möjligheter som vi som målare vill lära känna.

Hur många färger finns det?
Vi börjar alltså med att undersöka dessa tre begrepp.

Vi ställer oss frågor, försöker svara och analyserar svaren.
T.ex. varifrån kommer färgerna och hur många finns det?
Det överraskande – om än förenklade -  svaret är att färgerna uppstår i våra ögon och att antalet unika, renodlade färger (färgtoner) endast är tre; gult, rött och blått.
Vi kan också lätt inse att vi behöver ljus för att färgerna skall uppstå - annars ser vi som bekant ingenting – inte heller färger, de försvinner nästan helt, redan vid skymning.

Det andra svaret, som jag också gjort till ett påstående – det finns endast tre färger – landar i självklarheten att varje annan färgton måste bestå av en blandning av två eller tre av dessa tre och är därmed inte en renodlad unik färgton. Vi skulle alltså kunna säga att alla färgtoner är besläktade med en eller två av dessa tre – förutom just var och en av dessa tre, som står rena, unika och saknar släktskap med varandra.

Allt resonemang och alla ständigt uppdaterade siffror kring hur många färgtoner som det mänskliga ögat faktiskt kan se, är förstås intressant men äger ingen riktig relevans då vi håller på med akvarellmåleri.

Om vi återvänder till våra tre ursprungsfärger; gult rött och blått – våra grundfärger – kan vi nu betydligt enklare se sammanhangen som hjälper oss att blanda till de färgtoner vi behöver. Själva tekniken, eller teknikerna, hur vi gör rent praktiskt, visar jag på kursen.

 Däremot vill jag leda dig vidare i det viktiga resonemanget kring färg och färgtonblandning här.

Som du kanske anar så kan vi blanda fram alla – och jag menar verkligen alla – färgtoner ur våra tre grundfärger. Låt vara att det inte finns någon ”riktigt” eller ”optimalt blå”. Vi behöver då flera olika blå. Detsamma kan gälla rött och gult, även om flera olika av dessa mest kan ses som ett sätt att finna ”genvägar” till den färgton vi önskar blanda fram.

Begreppet jordfärger.
Du kanske vill invända att ”jordfärger” kan vi väl ändå inte blanda fram? Jo, jordfärgerna, Umbra, Terra di Sienna, Gulockra m.fl.  är inte rena färgtoner i sig, det är namn på de mineraler ur vilka vi kan framställa färger. De kan alla hänföras till den bruna färgtonskalan men kan också  blandas fram med våra grundfärger; gult, rött och blått.

-Ja men vitt och svart då?
Vi kan inte, och behöver inte blanda fram vitt, det räcker och blir bäst med akvarell- papperets vita. Ljushetsgraden kan vi alltså styra med hjälp av vatten.
Svart blandar vi enkelt fram genom att återigen blanda gult, rött och blått. Stor mängd blått (som står för mörkret) och de båda andra för att ”släcka bort”  all färgverkan. Det är alltså en mörk neutralgrå ton, som blir mörkare ju mindre vatten vi använder.

På mina kurser får du lära dig många av akvarellmålandets möjligheter, genom att jag förklarar varför och visar hur. Jag ser till så att du har förstått, då jag hjälper dig genom varje övning.
Tänk på att det inte är jag som lär dig att måla. Det gör du själv. Jag ser bara till så att du kan lära dig.

 Till kursanmälan 

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.